Som ung blev han uppmanad av sin far att inte börja med glas; ”Det är så besvärligt!” Men Ulf Rosén lyssnade inte på det örat. Precis som hans far inte lyssnade då han fick höra samma ord av sin far, Ulfs farfar, en gång.

Ulf Rosén är tredje generationens glasbrukschef som sedan två år är tillbaka på sin barndoms marker i Rejmyre.

– Det var fantastiskt roligt att komma tillbaka! säger Ulf och bjuder på en kopp kaffe och wienerbröd i konferenssalen på Reijmyre glasbruk där vägghyllorna pryds av konstglas och bruksföremål i en mängd olika former och färger.

– Jag flyttade härifrån som nittonåring och kom tillbaka fyrtio år senare. Ändå hejade folk med orden ”Tjenare Uffe!” på gatan och ville gärna berätta om hur det var när jag var liten och åkte runt på min trimmade moppe och gjorde hyss.

Reijmyre glasbruk grundades 1810 och är ett av Sveriges äldsta. Man kan stoltsera med produkter och formgivningar som varit med under mycket lång tid och alltså vittnar om en tidlös och hållbar design. Bland annat kannan H55, som vann pris en designutställning i Helsingborg 1955 och servisen Antik som har varit med ända från starten men har anor ända tillbaka till 1700-talet.

Familjen Roséns historia på Reijmyre började med att pappa Lennart, tidigare glasbrukschef på Kosta, köpte glasbruket i Rejmyre 1950 och drev det fram till 1975.

– Jo då, här har jag sprungit runt och busat med glasblåsarna, skrattar Ulf. Och jag sommarjobbade här ett par somrar i tonåren, men blev aldrig riktigt duktig på det där med själva hantverket. Så gjorde jag lumpen och flyttade till Stockholm ett par år innan det blev dags för mig att göra det där som pappa avrådde mig ifrån. Som tjugosjuåring köpte jag Lindshammars glasbruk och drev det i tjugo år. Därefter drev jag ett företag med tillverkning och agentur inom glasbranschen i tio år innan det blev dags att flytta hemåt igen.

Ulf och två kompanjoner fick tillfälle att köpa Reijmyre Glasbruk, som då hade ett antal tuffa år bakom sig. Med små åtgärder har de lyckats vända den negativa trenden, fått fler samarbetspartners och kunder, utökat sin marknad och målgrupp och för första gången på tio år visar bolaget äntligen vinst. Och en rejäl sådan. Ulf är glad och stolt över att arbetet gett resultat.

– Vi har bland annat ändrat om i arbetsstrukturen, berättar han. Det finns inte längre några mellanchefer, utan glasblåsarna får själva ansvara för planeringen av sitt arbete. Vi har möten tillsammans åtminstone en gång i veckan, och det gör att alla blir delaktiga, och vet vad som är på gång. Dessutom är alla, förutom jag själv och en tjej på kontoret, produktiva vilket ökar effektiviteten och känslan av att vara ett team. Ett lag.

Han drar parallellen med IFK´s guld och säger att Reijmyre äntligen blev vinnare i ”Svenskt Glasbruk”.

– Men nu är det en ny säsong och det är bara att kämpa vidare!

En av Reijmyres största kunder och samarbetspartner är Svenskt Tenn. Deras idé ”närodlad design”, ett projekt som handlar om kvalitet och hållbarhet, där man inte vill konkurrera med låglöneländerna utan gynna det nära, ta vara på resurser och minska konsumtionen genom att skapa tidlösa föremål som fungerar länge, är en tanke som ligger Ulf varmt om hjärtat.

Att kunna ärva vackert glas i generationer, att värdesätta hantverket och framför allt den lokala kulturen.

– Det känns viktigt, säger Ulf och menar att han vill vara med och ge någonting tillbaka till den bygd där han växte upp. Ett Reijmyre med många eldsjälar som får bygden att leva. Vi vill vara ett företag som förknippas med positiva värden i en östgötsk miljö, säger Ulf.

På bordet framför oss står två vaser med sirliga blästrade blomslingor. Ulf berättar att så här års drar glasbrukets högsäsong igång, och i dagarna arrangeras ”Glasets dag” med happenings, visningar och årets utställning som heter Försommardrömmar. Två östgötabaserade glaskonstnärer, Karin Hassle och Marie Åkerlund är inbjudna att visa föremål i jugendglas, en teknik där Reijmyre redan för hundra år sedan var världsledande.

– Det är verkligen ett fantastiskt konsthantverk, säger Ulf och vrider på den ljusrosa vasen. Vi har hundra år gamla jugendföremål i utställningen. Tänk att den här kommer att finnas lika länge!

Lagom till glasets dag kommer DesignHouse Stockholm att inviga en store-in-store i glashyttans befintliga butik.

– Jag brinner för gott samarbete och för utveckling, säger Ulf, men betonar också att Reijmyre Glasbruk är över 200 år och måste betraktas som en antikvitet. Den ska underhållas och renoveras, men kanske inte förändras för mycket.

– Vi vill växa lagom, inte göra avkall på hantverket och fortsätta stå stolta för gedigen tradition, bästa kvalitet och utmärkt design, avslutar Ulf.   n

TEXT: Mirjam Lindahl

FOTO: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017