Efter elva år inom näringslivsutveckling i Linköping och senare Motala kliver Joakim Ljunqvist nu av som VD för Tillväxt Motala och satsar på inte bara ett, utan två företag.
– Jag tror att jag har gett vad jag kan i utvecklingen av Motala som Östergötlands sjöstad, säger Joakim. Att leda ett arbete som det jag haft under de senaste sex åren, år som förresten gått otroligt fort, är som att springa flera hundrameterslopp i rad- man ger allt, fullt ös under en period men mäktar inte med samma tempo för länge. Nu är Motala värd att någon annan tar vid stafettpinnen och fortsätter driva mot nya mål med nya krafter.

Han bjuder på en kopp kaffe i de än så länge ganska spartanskt inredda lokalerna på Kyrkogatan 8A i Motala och berättar om glädjen och stoltheten i att få vara med och se hemkommunen vända en trist trend.
– Efter industrinedläggningarna, som var de primära orsakerna till att Motala förlorade runt 3 700 arbetstillfällen under 2000-talets första tolv år, var arbetslösheten hög och självförtroendet i botten. Att få vara delaktig i att skapa något nytt, en folkets gemensamma bild av vad Motala är och betyder med vattnet som symbol, det var fantastiskt och gav erfarenheter som jag värdesätter mycket.

I det nya företaget Place Promotion kommer Joakim att fortsätta jobba med platsutveckling fast på lite bredare basis.
– Jag kommer arbeta med att hjälpa privata bolag liksom offentliga organisationer med att hitta sin unika identitet. Vad som särskiljer och vad som lockar. Skapa bra grundstrukturer, utveckla platsvarumärken och framförallt kombinera detta med ett pro-aktivt investeringsfrämjande arbete. Platsmarknadsföring får inte bara vara en snygg logotype med glättiga bilder. Det ska konkret bidra i jobbet med att skapa tillväxt. Varor och produkter har ofta en tagline, naturligtvis kan platser också kunna dra nytta av en. I Motala var vi lite av pionjärer i arbetet med att tänka platsmarknadsföring. Antagligen finns det många liknande kommuner som skulle kunna relatera till och inspireras av den resa vi gjort, säger han.

Samtidigt som Joakim vill jobba med att få platser att locka till sig investerare och stimulera till etableraringar, ser han också ett omvänt behov. Investerare som letar efter sin plats och kanske börjar titta på Sverige som sitt potentiella investeringsland. Och med erfarenheter från både platsutveckling och investeringsfrämjande arbete hoppas han kunna förena sina kompetenser och erbjuda tjänster såväl nationellt som internationellt.
– Dessutom är jag oerhört sugen på att få ge mig i kast med något nytt, få utvecklas som människa och lära mig mer! säger Joakim och visar upp kortet han fick från Camilla Egberth, tidigare ordförande i Motalas Kommunstyrelse, när han avtackades från Tillväxt Motala strax före jul. ”Chanserna i livet får man inte- dem tar man” står det med vit text på svart botten, och det är så Joakim ser på sin tillvaro just nu. En tagen chans som precis ska få luft under vingarna.

Han kallar det att stretcha sig själv, att sträcka sig lite längre. Kanske var det därför det blev två företag? För samtidigt som Joakim nu drar igång Place Promotion startar han också ett samarbete med den idag prisbelönta Örebrobaserade kommunikationsbyrån Think Happy Thoughts, som erbjuder ett fullservice-koncept specialiserat på varumärkesutveckling, design och digitala kanaler. Tillsammans skapar man nu ett gemensamt bolag som kommer erbjuda breda kommunikationslösningar för företag och organisationer.
– Örebro och Östergötland är två dynamiska tillväxtmarknader som binds ihop allt tydligare genom planerad infrastrukturutbyggnad. Detta kommer att skapa goda synergieffekter de kommande åren. Vi vill i och med vårt arbete gärna vara en del i att utveckla samarbetet mellan dessa båda intressanta tillväxtmarknader, berättar Joakim.

Att han tar med sig Tillväxt Motala som uppdragsgivare är ingen hemlighet. Men han ler bara samtidigt som han berättar att han dessutom har ett ”dröm-uppdrag” på gång. Det är allt vi får veta än så länge. Men att det är något spännande som ligger i startgroparna går inte att ta miste på.
– Att inspirera och inspireras. Att stärka och utveckla andra likväl som att våga ta nya kliv själv- det är vad jag önskar av mitt nya arbetsliv, säger Joakim.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl