Det var när batterierna tog slut i stämapparaten en sen kväll i studion som idén föddes.
– Vi letade efter en tuner på nätet, men hittade ingen, berättar Johannes Larsson som tillsammans med Rickard Östergård tänkte att ”behöver vi så behöver säkert fler”. Och det var uppenbart att så var fallet.

2010 skapade de en av världens första gitarrstämmarapparater för användning online, och på en månad hade över 100 000 användare hittat den.
– Helt galet! skrattar Johannes. Men naturligtvis blev det en boost och en anledning att fortsätta!

Johannes tar emot för intervju på kontoret i Coffice, inkubatorn Leads lokaler som är ett kontorshotell för startups och beläget i strykbrädan på Laxholmstorget i Norrköping. I de anrika industrilokalerna, med utsikt mot strömmen genom de stora fönstren, sitter många innovativa nyskapare och här ges möjlighet att samverka, utbyta tankar och pröva idéer.
– En fantastisk omgivning att få arbeta i! säger Johannes.

Johannes Larsson och Rickard Östergård, båda födda 1985 och uppväxta i Nyköping, träffades på högstadiet och hade musik- och framför allt gitarrintresset gemensamt. Men så tog studierna dem på resor åt olika håll i Sverige och i världen.
– Jag byggde min första gitarr när jag var femton, och länge trodde jag att gitarrbyggeriet var det var det jag skulle jobba med. Men livet tar en med på ibland väldigt krokiga vägar! skrattar Johannes och fortsätter berätta att han läste till ingenjör och arbetade ett par år som affärsområdeschef innan han saknade musiken, sade upp sig från jobbet för att spela gitarr ett år på Liljeholmens folkhögskola och senare gick en gitarrbyggarutbildning som bland annat tog honom till USA.

Men så korsades vännernas vägar igen och idén med den nätbaserade stämmarapparaten tog fart. 2015 lanserades appen Pro Guitar Tuner för Android och iOS, 2016 togs beslutet att fortsätta bygga på ett långsiktigt bolag, 2017 registrerades det hos bolagsverket och idag har ProGuitar över 1 miljon användare i över 200 länder.
Johannes kopplar upp sig och visar att just nu, när vi sitter och pratar, är 602 användare uppkopplade i Asien.
– Där är det kväll nu, och många tar fram sitt instrument efter arbetsdagens slut, förklarar han och berättar att man på så sätt kan följa dygnets rytm på skärmens världskarta.

Han berättar att Pro Guitar inte bara erbjuder en stämapparat för gitarr, ukulele och andra stränginstrument utan även ett är forum för samtal och diskussioner gitarrister inom olika genrer och gitarrbyggare emellan. Här kan man också lära sig mer om gitarren som instrument, följa videolektioner och få tips på hur man förbättrar sitt musicerande- eller kanske lär sig från grunden.
– Musikteori behöver inte vara trist och svårt som många tror, säger Johannes. Här vill vi göra det lättillgängligt för alla- oavsett vilken nivå man är på.

Han fortsätter berätta att fokus från början var att göra vardagen lättare för gitarrspelare.
– Vi såg ett behov, insåg att vi kunde lösa det och tänkte helt enkelt att: ”Hur svårt kan det vara?” Att sedan ta idén vidare från ett hobbyprojekt till en affärsverksamhet som vi skulle kunna tjäna pengar på var ett stort beslut. Vi hade inget kapital, inga investerare eller finansiärer utan satsade det vi hade; Vår tid och vårt kunnande. Vi hade inte möjlighet till stora marknadsföringskampanjer utan arbetade intensivt med sökordsoptimering och att få redan aktiva användare från websidan att gå över till appen- och rekommendera vidare. Vi skapade ett starkt varumärke inom gitarrvärlden och fick många stora och kända sidor att länka till oss.

Johannes säger att man hittills växt organiskt- och vill fortsätta att göra så. Att hinna ta lärdom av resan och dra nytta av både upp- och nedgångar. Visionen är att nå 15 miljoner unika användare som var och en genererar 100 kronor per år. Men då får man inte falla tillbaka och bli nöjd.
– Fördelen med en sådan här typ av app, jämfört med till exempel ett spel, är ju att man inte blir färdig med den. Spelet tar slut eller blir tråkigt, men gitarren måste stämmas om, gång på gång. Det är en bra grund, men också en utmaning att hålla kvar våra användare. Idag är 86 % återkommande – alla de måste fortsätta vara nöjda och samtidigt få nya upplevelser och möjligheter. Avvägningen mellan att tjäna pengar fort och ha nöjda användare på sikt, det är en balansgång som kräver strategiskt tänkande, eftertänksamhet och nyfikenhet.

Att jobba hårt och målmedvetet är en av framgångsfaktorerna. Rickard och Johannes har inga åttatimmarsdagar. Gränsen mellan jobb och fritid suddas ut och att kombinera företagarlivet med familj och vänner är inte alltid enkelt.
– Det är kanske inte är helt ultimat att göra den här resan nu, med en femmånaders därhemma, ler Johannes. Men det går.
Han tar fram sin egenbyggda gitarr och rummet fylls av toner. Idéer råder det ingen brist på, och han ler lite hemlighetsfullt när han låter ana att det är stora saker på gång…
– Får jag höra att någonting är svårt ­– då är jag redan på väg!

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl