Det var när Kristian Andersson gick från ett lunchmöte med en kontakt från , som han insåg att de personliga mötena och skapandet av relationer naturligtvis är det viktigaste i nätverkandet, sociala medier och internetkontakter till trots. Visst borde det väl vara fler som tänkte likadant?

Nätverket LunchIn såg dagens ljus i mitten av juni 2017 och efter en vecka hade nätverket 300 medlemmar vilka format åtta grupper som helt förutsättningslöst ville träffas över en lunch i veckan för att skapa kontakter, diskutera och samverka.
– Det var ett helt fantastiskt gensvar, säger Kristian och fortsätter berätta att strax före semestern var medlemsantalet uppe i 1500 personer i 15 grupper, runt om i landet.

Vad är det då som gör just detta nätverk så speciellt? Det finns ju redan en uppsjö möjligheter av nätverka över frukostar och luncher, i verkliga livet och i grupper på både och Facebook.
– Det som är unikt med LunchIn är att det är ett öppet nätverk, förklarar Kristian. Alla är välkomna. För vare sig man är egenföretagare eller anställd, kassörska, sjuksköterska eller aktiehandlare så har man någonting att dela med sig av eller någonting att ta till sig. Det kostar heller inget, utan man kommer de gånger man har möjlighet och betalar för sin lunch, inget mer.
Kristian tror att det är det öppna och inkluderande klimatet som gör att många attraheras av konceptet.
– Det finns de som kommer mest för att få lunchsällskap, medan andra är otroligt effektiva och duktiga på att skapa affärer, berättar Kristian.

Under det första halvåret har LunchIn genererat en mängd affärstillfällen, samarbeten och anställningar för medlemmarna. Något Kristian är otroligt glad och stolt över.
– I dag byter vi jobb oftare än vi gjorde förr. Vi ändrar också gärna inriktning på våra uppdrag. Det gör att din leverantör kanske så småningom blir din kund. Ett mycket gott skäl till att skapa långvariga relationer, och vårda dem, säger Kristian.

I Linköpingsgruppen är Tomas Tränkner ambassadör och håller i lunchträffarna. Till vardags driver han Slipsten Marknadsutveckling AB, producerar podcasts åt andra och hörs själv i podden Entreprenörsdriv tillsammans med kollegan Magnus H Johansson.
– Jag deltog i en av de första LunchIn-tillfällena i Linköping i slutet av juli, berättar Tomas, och jag fångades av den avslappnade och informella atmosfär som rådde. Av en händelse var Kristian också där just då, och vi började prata och insåg att vi brann för samma frågor och drevs av samma tankar angående entreprenörskap och marknadsföring.
Så fick Tomas frågan om att bli ambassadör för LunchIn i Linköping. Ett uppdrag han gärna tackade ja till.
– Det är inget betungande alls- Jag står som värd för luncherna, skickar ut lite information innan och sammanfattar med några bilder eller någon kort film efteråt, men jag lär mig så otroligt mycket så det är ett fantastiskt uppdrag! ler han.

I Linköping består gruppen idag av mellan 170 och 180 personer, varav ett tjugotal träffas för lunch varje torsdag kl 11.30 på Saab Arena. Tomas berättar att gruppen består av många egenföretagare, men även andra som ser tillfälle att på kort sikt njuta av god mat, sällskap och intressanta samtal och på lång sikt kanske även samarbete och affärstillfällen.
– De här lunchträffarna ger verkligen energi! konstaterar Tomas. Man är glad när man går därifrån, rik på nya bekantskaper och intressanta diskussioner med människor man aldrig träffat annars.
Jag besöker LunchIn en torsdag i januari. Idag har fjorton deltagare slutit upp och samtalen är i full gång runt bordet. Skratt och sorl blandas med klirr av kaffekoppar och bestick.
– Det är det som är det häftiga med LunchIn, säger Malin från Östgötakök; Att det blir så många olika och intressanta samtal. Mångfalden är fantastisk.
Eric från Elgiganten håller med:
– Rotationen på deltagarna gör att man alltid har nya samtal som väntar, med människor från olika branscher och olika erfarenheter.
Marie som driver MaryO Silver och Design är på LunchIn för första gången och säger att hon definitivt kommer att delta igen.
– En avslappnad mötesplats och bra tillfälle att träffa nya kontakter! blir hennes omdöme.

Vid bordets ena ände sitter Damian, vd på Toppstäd. Han berättar att han, via LunchIn lärde känna den person som han sedan kunde anställa som säljare i sitt företag.
– Att få lära känna en människa först, se att det klickar, och sedan kunna anställa- det är ju ett drömscenario, menar han och trycker också på det prestigelösa i att man inte måste sälja eller prestera. LunchIn är inga måsten.
– Jo, det är klart, skrattar han sen. Lunch måste man ju äta!

Att intresset för konceptet LunchIn är stort är uppenbart. Ett halvår efter start är nu 8000 personer medlemmar i 67 olika grupper som finns i elva länder. På vänt står dessutom 172 nya grupper i ytterligare 18 länder som, bara organisationen runt administration och kommunikation är på plats, är redo att få att få sätta igång.
– Egentligen är idén så enkel att det är konstigt att ingen kommit på den innan, skrattar Kristian. Det bygger på att alla involverade ska tjäna på det. Nätverket drar lunchgäster till restaurangen, ökar deras omsättning, och får därför en kommission på intäkterna. Medlemmarna betalar sin lunch och får nätverkets värden på köpet. Och som om inte det vore nog har vi beslutat att investera 10% av omsättningen till projekt hos sociala entreprenörer. En riktig win-win-win-situation med andra ord!

Kristian och Tomas ser fram emot den utveckling som de ser kommer framöver. Man har en ny onlineplattform som alldeles strax ska lanseras. Ett forum för grupperna och ett verktyg för effektiv kommunikation.

Under 2018 kommer också en crowdfunding-kampanj där delar av bolaget säljs för att finansiera den administrationsfunktion som med ett så fort växande nätverk är nödvändig.
– Idag är vi tre personer som arbetar med nätverket på vår fritid, säger Kristian. Under 2018 räknar vi med att anlita tre medarbetare till.
Nästa steg är att lansera en ”förmånsgalleria” där man som företagare kan erbjuda LunchIn medlemmar speciella erbjudanden. Det ska inte kosta något att lägga upp sitt erbjudande, utan först när man gör en affär avgår en liten procentsats till nätverket.
– Man kan jämföra det med att hyra en butik i ett köpcentrum. Men här betalar du bara hyra om du säljer något. Det blir en ny form av säljkanal- och precis som övrigt i LunchIn; bra för alla! avslutar Kristian.

 

Nyfiken på Lunchin?

  • Läs mer och bli medlem på lunchin.net eller sök upp LunchIn på LinkedIn eller Facebook.
  • Alla är välkomna!
  • Ingen föranmälan krävs och man är välkommen att gå på hur många (eller få) luncher i hur många grupper man vill.
  • Inga närvarokrav, inget medlemskap som kostar pengar.
  • I Linköping träffas man i entrén på Saab Arena klockan 11.30 varje torsdag. På lunchin.net hittar du var din närmsta grupp träffas.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl