You are currently viewing Med sikte på att bli ett miljardbolag
Jag hade aldrig kunnat fantisera om att vi skulle bli så här stora och heller inte att vi skulle kunna växa så pass mycket på företagssidan , berättar VD Tjoffe Sjögren. Foto: Björn Lisinski

Med sikte på att bli ett miljardbolag

Tjoffe Sjögren från Norrköping har under många år varit något av en mångsysslare.
Redan från tolvårsåldern började han att jobba som DJ – och nådde upp till över 300 spelningar på bland annat bröllop, födelsedagsfester och gymnasiediscon fram tills han var runt 20 år och tvingades lägga av på grund av sin tinnitus.
När Tjoffe arbetade som servitör på Stegeborgs hamnkrog gästades de en kväll av försäljningschefen på SF (som numera heter Filmstaden). De pratade en hel del och det slutade med att han erbjöds jobb som säljare på SF.
– Jag flyttade upp till Stockholm och bodde där över ett år, men saknade Norrköping och vännerna. Så jag flyttade tillbaka och dagspendlade varje vardag, berättar Sjögren.

Det blev väldigt långa dagar – ofta åkte han tåget före halv sju och var inte hemma igen förrän vid sjutiden på kvällen.
Den tiden Tjoffe väl var hemma stod inte att städa lägenheten högst upp på listan, om man säger så. Därför kollade han runt för att hitta något hemservicebolag i Norrköping att anlita.
– Jag upptäckte ganska snart att alla städfirmor saknade såväl hemsida som logga och hänvisade till sina privata mobilnummer. Det kändes som att det fanns mycket att göra i den branschen och jag lockades av att starta eget där.
Han sade upp sig från arbetet i Stockholm – och drog i gång ett företag under namnet Städarna tillsammans med dåvarande sambon.
– Mina första förhoppningar var att kunna anställda några personer som skötte städningen. Men det gick mycket bättre än jag vågade drömma om. Ganska snart var personalen uppe i runt ett dussin och vi bara fortsatte att utvecklas i rasande fart.
När Tjoffe och hans sambo separerade, lyckades han i stället övertala vännen Ulrik Hollman att lämna sitt ingenjörsjobb på Siemens Industrial Turbo machinery och istället ge sig in i städbranschen.
– Vi hade andra bolag tillsammans också, bland annat ett webbföretag som sålde kläder. Men det gick inte så bra så vi sålde det vidare. I dagsläget har jag ytterligare sex bolag som jag är involverad i på något sätt, frånsett Städarna. Bland annat äger jag fem procent av iDeal of Sweden i Norrköping, som tillverkar mobilskal.

I dag har Städarna vuxit sig så stora att de är Sveriges tredje största hemserviceföretag. Moderbolaget i Norrköping har fått inte mindre än 17 dotterbolag med kontor på 23 olika orter i mellansverige, cirka 500 anställda och en omsättning runt 200 miljoner kronor.
– Jag hade aldrig kunnat fantisera om att vi skulle bli så här stora och heller inte att vi skulle kunna växa så pass mycket på företagssidan. Numera utgörs våra tjänster av ungefär 65 procent privat och 35 procent till företag.
När det gäller Östergötland har man cirka 85 anställda i Norrköping, cirka 50 i Linköping och ett 30-tal i Motala/Mjölby.

Vilken typ av städ erbjuder ni?
– Städarna har en grundlista över vad som ingår i en ordinarie veckostädning för att ett hem ska kännas rent och fräscht. Det är bland annat dammsugning, torka golv, göra rent i badrummet och köket. Men den går att styra efter önskemål och att komplettera med exempelvis strykning och klädvård, bädda sängar med mera. Dessutom utför vi för att nämna något mer även putsning av fönster.
– Hos företag är det framför allt städ av alla lokaler, inklusive toaletter, som gäller. Men vi försöker givetvis uppfylla alla önskemål där också.

Hur ser branschen ut – är det mycket ruffel och båg?
– Ja, sådant finns absolut. Men det har i alla fall minskat efter att rut-avdraget infördes av regeringen. Problemet är de städbolag som vinner upphandling åt kommuner, där det handlar om att vara billigast. För oss är det viktigare med kollektivavtal för alla våra städare, som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö.

Hur mycket rut-avdrag får man göra?
– För 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 25 000 kronor per person och år. Som ett exempel motsvarar det 5 timmar städning varannan vecka. Om du är äldre än 65 år får du däremot göra avdrag på maximalt 50 000 kronor.

Hur går man tillväga för att behålla personalen i en tuff bransch som er?
– Genom att sköta sig och behandla personalen väl, att visa att man bryr sig om dem. Vi är ett modernt företag som har 52 procent kvinnliga VD:s och 72 procent kvinnliga ledare inom koncernen. 75 procent av våra medarbetare kommer från någon form av utanförskap. För ett år sedan hade vi medarbetare från över 30 länder. I dag är siffran garanterat högre, men vi har inte hunnit uppdatera den ännu.

Vad har ni för mål i framtiden?
– Att bli det näst största hemserviceföretaget i Sverige i början av 2020, att bli marknadsledande under 2023, samt passera miljarden under 2024. I år håller vi på att etablera oss i Stockholm, där antalet andra bolag i samma bransch och marknad är lika stor som i de övriga städerna tillsammans. Det blir en härlig utmaning.
Städarna har Sveriges lägsta genomsnittsålder på VD:s inom en koncern (27 år) och medianåldern är 23 år.
– Enligt undersökningar tycker 91 procent av våra medarbetare att vi har en bra arbetsplats. Under 2019 har vi tagit ett tydligt ställningstagande att vår arbetsplats ska vara 100 procent trygg och vi säger i dag upp kunder som inte kan säkerställa detta, berättar Tjoffe Sjögren.

Det här är Städarna AB

Startade: 2009 i Norrköping.
Produkt/bransch: Ett hållbart tjänstebolag som jobbar med både hem­service och företagskunder inom städning och andra hushållstjänster.
Antal anställda: Cirka 500 stycken – de har 17 dotterbolag fördelade på 23 olika städer.
Omsättning: Cirka 200 miljoner kronor.

 

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski