Från en idé vid köksbordet i föräldrahemmet till att sälja sitt bolag till världsledarna Microsoft och nu ha fler stora expansionsplaner och visioner om att även hjälpa andra att göra liknande resor. Affärsstaden möter Entreprenören Koshi Hamedi.

Koshi Hamedi bor i Norrköping, tillbringar halva sin vardag i Seattle, men är ursprungligen från Linköping, Efter gymnasiet flyttade Koshi till Göteborg för att plugga till formgivare på HDK. Designhögskolan. Efter studierna var tanken att komma tillbaka till Linköping för att börja på en arkitektfirma, som inredningsarkitekt. Men det blev aldrig så.
Koshi berättar:
– När jag kom hem till Linköping så träffade jag min bror Mahiar, och vår kompis Ulrik, som höll på att finurla på att starta ett bolag. Ulrik hade programmerat en hel del inom spelindustrin tidigare, och hade lite idéer. Tanken att vara med och starta ett bolag tilltalade mig verkligen, så vi började titta på det de byggt och om det fanns en marknad och så vidare.

Det här tog plats för lite över tio år sedan. Det var trögt i början, men efter några möten med dataspelsföretag, så hittade de en nisch som de trodde på, och som fungerade. Det var fortfarande segt, men med lite affärsutveckling så började det lätta. De sålde en mjukvara som hette Simplygon, som löste ett kostsamt problem som varje spelutvecklare hade. Det gick bra tills den ekonomiska kraschen kom 2008. Spelindustrin drabbades hårt, och det var då bolaget tog in extern kapital. Så småningom vände det, och runt 2014 var Simplygon standard i spelindustrin.
Nyckeln till att de lyckades var att de nischade sig och fokuserade all sin kraft åt ett håll.

För tre år sen märkte Simplygon att det började hända grejor på marknaden, 3D, VR och AR kom närmre och 3D blev mycket större än bara dataspel.
Produkten Simplygon “komprimerar” 3D objekt så att de inte blir lika tunga att beräkna och visa, och kan visas på alla tänkbara plattformar. Detta går ju att använda utanför spelvärlden, och nu var det dags för Simplygon att växa.
– Vi hade tre alternativ. Antingen att växa organiskt, eller ta in jättemycket mer pengar, eller sälja bolaget. Vi valde alternativ tre. Vi hade redan byggt upp en bra relation med potentiella köpare, så vi hade en föraning om hur vi skulle passa in och hur det skulle kunna bli.

De listade upp bolagen – för- och nackdelar. Det landade slutligen i Microsoft.
– Vi sålde hela bolaget till Microsoft, vi beslutade tillsammans att vi behåller utvecklingen här i Linköping och Sverige. Alla utvecklare fick vara kvar, och vi har anställt fler tekniker. Nu är det 35 ingenjörer som jobbar på kontoret i Linköping.
– Då ingår vi i lite större visioner kring 3D, men inne i Microsoft, och tillhandahåller den tekniken vi är bra på.
Han fortsätter:
– Vi har ganska aggressiva expansionsplaner här i Linköping. Eftersom vi är en core-del i det Microsoft sysslar med, så kommer vi fortsätta bygga det här teamet till att bli experter inom 3D-området, och i synnerhet inom 3D-komprimering.
Där hoppas vi kunna locka till oss ännu mer talangfulla seniora ingenjörer som kan jobba här.

Koshi berättar att det hela handlar om att de vill hjälpa andra. Det är värdebyggande för samhället.
– Vi har skapat ett bolag från ingenting, anställt 40 personer, sålt bolaget och betalat kopiösa mängder skatt. Om vi kan hjälpa tio bolag att göra det här, så har vi lyckats bidra supermycket. Så det är en av anledningarna till att vi vill göra det.

Den andra anledningen, säger han, är att det är väldigt roligt att omge sig med start-ups och entreprenörer, och all den energi som finns i den miljön. Man blir glad och vill gå till jobbet.
– Vi har gjort den här resan och har lärt oss av våra misstag och vill dela med oss och hjälpa andra framåt.
Vad är det då för typ av företag som kan komma att bli intressanta för Koshi och hans partners i framtiden?
– Om man tittar på våra kompetensområden i gruppen så framträder följande områden: Hälsovård, AR- och VR-teknik, Energiteknik, Teknik inom utbildning. Vi tror på de här segmenten.
Sen hur det kommer bli exakt i framtiden, får vi se. Just nu är prioriteten Microsoft i första rummet, och att investera kommer på andra eller tredje plats.

Att sälja sitt företag till Microsoft passade Simplygon perfekt. De hamnade i en företagskultur som visade sig vara bra. De är ett utvecklingskontor, som jobbar med core-teknologi för hela Microsoft, som bidrar till alla delar av Microsofts produkter. Han avslutar med en uppmaning:
– Om du är en ingenjör som vill göra något väldigt utmanande och roligt så kan du komma hit och börja på Microsoft, avslutar Koshi med ett varmt leende.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski