LHC spelar och du har inte möjlighet att vara på plats i arenan. Vilken tur att det finns liverapportering på webben och att man kan se mål och andra viktiga händelser i komprimerade sammanfattningar. Men visste du att det är ett Linköpingsföretag som producerar de här tjänsterna?

– Från början var det nog inte ens meningen att skulle bli ett företag.
Linda Wallin VD på SportsEditing Sweden tar en klunk av sitt kaffe på det tillfälliga kontor man huserar i medan det nya tar form i bottenvåningen på Ågatan 25. Hon skrattar och fortsätter berätta om två hockeytokiga killar, Andreas Brännström och Lasse Wöien, som till en början jobbade ideellt åt LHC, men som sedan 2005 drivit sitt bolag och haft SHL (dåvarande Elitserien) som kund.
– Man utvecklade plattformar för bland annat matchrapportering av olika slag, säger Linda. Dessutom stärkte man upp varumärket SHL och bidrog med innehåll på webbsidor och lagsajter. Och på en grund av stor förståelse för ligasporter liksom ett genuint intresse för sport i allmänhet skaffade man sig en gedigen kunskap om framför allt ligaverksamhet och hur den kan utvecklas.

Hon berättar att hon själv kom i kontakt med Sports Editing genom grundaren Andreas fru.
– Vi var barndomsvänner, och umgicks en hel del. Och det kom sig att vi pratade mycket jobb när vi sågs. Med en magisterexamen i Kultur, samhälle och mediegestaltning vid Linköpings universitet och genom arbete med både produktledning och – utveckling hade vi mycket gemensamt och vi diskuterade mycket om vad och hur man skulle göra för att utveckla bolaget ännu mer.
Linda hjälpte under en tid till, med att ta fram en varumärkesstrategi och en handlingsplan för att få företaget att lyfta, men arbetade vidare på andra uppdrag tills hon och Andreas hördes på telefon en dag.
– Då hade det gått ett antal år och vid frågan om hur det gick fick jag till svar: ”Vad gör du nu? Jag vill att du tar över min roll här.”

Linda skrattar vid minnet och säger att visst blev hon överrumplad, men glad. Hon hade då precis börjat tänka i banorna att hon kanske var klar med sitt uppdrag på nuvarande arbetsplats, och var inte alls främmande för att börja om med något nytt.
– Jag älskar att ta tag i, och reda upp saker, säger hon. När det inte finns några färdiga mallar eller utstakade stigar att följa, utan man får ta ut en riktning dit man vill och sedan leda vägen ända fram- då går jag igång.

Så den 1 augusti 2018 tog Linda över VD-posten i bolaget och påbörjade en förändringsresa som just nu är inne i en intensiv fas.
– Vi ska som sagt flytta till helt nya lokaler den 1 februari och då har vi både bytt namn, utseende och dessutom skalat upp verksamheten. Vi jobbar därför också med att förtydliga våra erbjudanden och vår verksamhet.

Hittills har SHL varit och är en stadig och stabil grund att stå på. Varje matchdag bearbetas mängder med dataströmmar som skickas vidare inom Sverige och utomlands. Kommentatorsröster och grafik, i ibland flera lager, läggs till och läggs upp på sportsajter, ligans och lagens egna sidor och bettingsajter. Men Linda säger att man nu vill växa vidare och har som intention att bli den ledande partnern för ligasport i Europa genom att bland annat erbjuda även affärsutveckling, teknisk projektledning och -utredning.
– Och det klarar vi av, betonar Linda. Här finns mycket kompetens. Duktiga människor med otrolig erfarenhet inom såväl teknik, som sporten i sig och inte minst när det kommer till det omfattande regelverket inom TV-rättigheter för det som sänds utomlands.

Linda poängterar dock att det trots förändringar är viktigt att inte glömma den ursprungliga glöden och drivkraften i bolagets story. Kärleken till hockeyn, och viljan att bidra till en bättre sportupplevelse för dem som vill följa sitt lag före, under och efter match. Som vill ha en bra kvalitet på sändningar och kunna hitta intressant och korrekt information på webben.
– Att bli stor behöver inte betyda att bli opersonlig, menar Linda. Med tydlighet i rollfördelning och ansvar kan kreativiteten få frodas. Och det är här jag vill vara; klart och tydligt kunna måla upp bilden av vart vi ska och leda en organisation där alla arbetar mot samma mål.

Och det jobbet innebär just nu att driva igenom en intern omstrukturering, tydliggöra företagets kärnverksamhet i kommunikationen, paketera tjänster gentemot en ny marknad och nylansera den egna webbsidan.
– Det är en dubbel känsla, ler Linda. Vi är gamla i gemet, men kommer liksom att födas på nytt.

Hon önskar att den nya lokalen, som har stora fönster utåt Ågatan och en stor fikalounge ska kunna användas för nätverkande, för temakvällar och för goda samtal som kan leda till samarbeten.
– Kanske kan vi ordna lunchseminarier, programmeringscamp för ungdomar som vill utveckla de kunskaperna eller någon cup för de som vill prova på sport?
Idéerna är många hos Linda som anser att om man kan göra något som förbättrar samhället, då ska man också göra det. Floskler och tomt prat ger hon inte mycket för. Nya tankar och nya mål måste också få konkreta konsekvenser.
– Jag vill göra skillnad, slår hon fast. Och det är en ynnest att få vara med och hjälpa andra och se vad vi tillsammans kan bli.

I januari återuppstår alltså SportsEditing Sweden i ny skepnad. Och från februari välkomnar Linda nyfikna Linköpingsbor att titta in i lokalerna där arbetet med matchrapportering kommer att bli ett synligt och centralt inslag.
Där magin sker – helt enkelt!

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl