Roger Ekström, i ett par månader till vice vd i Fastighets AB L E Lundberg och kommunikationsdirektör i L E Lundbergföretagen i Norrköping, är själv sprungen ur handeln. Innan han blev centrumledare på Lundbergs, med ansvar för att utveckla shopping-galleriorna drev han tillsammans med sin fru fyra McDonaldsrestauranger i Norrköping.

TEMA EAST SWEDEN ALMEDALEN– Jag har alltså sett både fastighets- och handelsbranschen från dess olika sidor, säger han en solig förmiddag då vi ses utanför LHC- kansliet, dit han snart ska på bokslutsmöte med styrelsen. En styrelse han är förslagen att ta över ordförandeskapet för inom kort.

Roger säger att man inom fastighetsbranschen länge varit medveten om att e-handeln skulle göra sitt intåg. Nu är den en faktor, något man måste räkna med och ta hänsyn till. Men också lära sig att utnyttja.
– All förändring, även den som till en början kan verka negativ, kan vändas till något positivt! säger Roger. Han berättar att vårt köpbeteende förändrats och att vi blir mer rationella i vårt shoppande.
– Säg till exempel att du hittar en snygg klänning på nätet när du sitter och slösurfar under reklampausen framför för Let´s dance på fredagskvällen, och tänker att den vill du ha på festen imorgon kväll. Så kollar du in var den finns, går till butiken på lördag förmiddag och handlar just den storlek och färg du redan tittat ut. Du behöver alltså inte leta runt i flera olika butiker, eftersom du redan vet vad du ska ha!

Han säger att undersökningar visar att butikernas omsättning faktiskt inte minskar, vilket många tror. Däremot minskar besöken i butik och även butiksytorna. E-handeln har tillfört en bättre logistik, med leveranser i stort sett varje dag. Man har alltså inte samma behov av stora lagerytor, utan kan utveckla effektivare butiker.
– Jag har hittills inte tappat någon kund på grund av lönsamhetsbrist i e-handelns spår. Däremot har jag omförhandlat många hyresavtal! Butikerna blir mindre- men inte färre, säger Roger och menar att det möjliggör för fler koncept att slå sig in på marknaden.

Vinnarna i den här utvecklingen är de stora kedjor som redan har en väl utbyggd e-handel och för vilka det inte spelar så stor roll om kunden handlar i butik eller på nätet. Ett exempel är Stadium, som har ett eget fungerande logistikcentrum. När man levererar varor till butik, då kan man ju lika gärna leverera direkt till kunden. Eller också erbjuder man kunden att kostnadsfritt hämta i närmaste butik.
De som kommer få det svårare är de små mysiga butikerna utan kedjetillhörighet. De där som man gärna vill strosa i, få upplevelser och inspiration, men som ändå inte kan vara så unika i sitt utbud att det inte går att hitta samma varor på till exempel e-bay. Roger dock tror att det här kommer att lösa sig så småningom, men att det under ett antal år kommer bli jobbigt för det här segmentet.
– Jag tror att det kommer utvecklas flera mindre plattformar för enskilda handlare att samarbeta kring. Konsumenterna uppskattar de små och personliga butikerna och jag tror inte att de är hotade i det långa loppet.

Roger ser ett antal utvecklingsmöjligheter i det faktum att allt mer varor levereras hem till privatadresser och att det ställer nya krav på tillgänglighet. I ett nyproducerat hus i Örebro testar man att, likt ett postfack i entrén, ha ett kylutrymme där matkasseleverantörer kan lämna av varor, utan att kunden behöver vara hemma just då. Volvo utvecklar ett ”in-trunk-delivery”-system via sin app, vilken ger leveranspersonalen en engångskod till din baklucka, så att du kan få din leverans lagd direkt i bilen.
– Ett annat sätt att utnyttja e-handeln som fastighetsägare skulle kunna vara att i sin galleria erbjuda utlämningsställen med extra service. Här kan finnas provrum, så kunden på en gång kan testa om man vill ta med de nya byxorna hem. Passade de inte får man hjälp med retur om de ska skickas tillbaka, eller om man kanske köpt två storlekar för säkerhets skull. Här lämnar man kvar emballage och slipper få hem bubbelplast och kartonger och kanske hjälp med en tilläggsbeställning eftersom butiken just fått in en snygg skjorta som kommer passa perfekt till dina nya byxor.

Lundbergs, som är aktiva inte enbart inom kommersiella lokaler, ser en stor efterfrågan på bostäder och kontorsytor. Här finns en stor möjlighet i att omvandla tomma lokaler i B- och C-lägen till trendiga och annorlunda kontor eller bostäder. Och Roger, som brinner för hållbara stadsmiljöer, menar att fastighetsägarna har en viktig uppgift i att utveckla trivsamma och dynamiska stadsdelar med en blandning av kontor, bostäder, restauranger och butiker där folk rör sig dygnet runt.
– Förändringar är det enda konstanta. Hur framtidens handel kommer se ut är omöjligt att sia om. Och vad vi än gissar kan vi vara säkra på att det antagligen är fel…! skrattar Roger och tar det långa benet före in till en väntande bokslutsgenomgång.

 

UR PROGRAMMET

Så vänder näthandeln upp och ner på traditionella branscher
Arrangör:
East Sweden, Region Östergötland, Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Motala kommun, Linköpings universitet, Östsvenska Handelskammaren
Dag:
4/7 2018 10:20 – 11:05
Evenemangskategori, EvenemangsTYP:
Seminarium, Seminarium
Ämnesområde, Ämnesområde 2:
Digitalisering, Näringsliv
Språk:
Svenska
Plats:
Strandvägen 4
Platsbeskrivning:
East Sweden Arena

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl