Lookformy är en digital lösning på lost&found, och med det menas att det är ett hjälpande verktyg för den som vill hitta sina borttappade föremål. Idén grundades i Linköping av två drivna civilingenjörsstudenter som brinner för hållbarhet. I Juli gjorde tjänsten succé på Närconfestivalen på Linköpings universitetsområde. Läs mer om tjänsten och vad Chahrazed Guez Guez och Lovisa Grönhaug hoppas på gällande framtiden.

Chahrazed Guez Guez och Lovisa Grönhaug är två drivna studenter tillika entreprenörer från Linköping som brinner för hållbarhet. De såg att tekniken fanns där, och tänkte: varför inte använda den till något bra, som löser och förenklar?
– Med den här tekniken så kan vi minska komplikationerna och se till så att folk får tillbaka sina värdesaker. Enligt “Svenskarna och Internet” använder 94 % av Sveriges befolkning internet, varav 85 % av dessa gör det via mobiltelefonen. Därför är det helt rätt läge att skapa en gemensam plattform för lost&found i form av en hemsida, hävdar Chahrazed övertygande.

De tror på att människor gör goda gärningar.
– Jag har tappat bort en hel del grejer under åren, så jag vet hur jobbigt det är att hitta försvunna saker, säger Chahrazed och fortsätter: Nu har jag haft väldigt mycket tur, och oftast när jag har tappat saker så har det varit snälla människor som har hittat dem och jag har fått tillbaka dem.
Lovisa instämmer:
–Därför tror vi på att den här tjänsten fungerar. Folk gör gärna goda gärningar och ser till så att värdesaker kommer rätt, så länge det inte är för jobbigt och krångligt. Lookformy underlättar för människor att kunna göra den här goda gärningen – att återföra en borttappad ägodel.

LookformyPhone_700

Maja Meurling som är formgivare, visar hur lätt det är att använda tjänsten för att söka efter dina borttappade föremål.

Lookformy jobbar för att främja de globala målen som är uppsatta av FN. Genom att skapa en infrastruktur för lost&found kan onödig konsumtion minska och bidra till mer hållbara städer.
– Genom att den som tappat sina vantar får tillbaka dem och slipper köpa nya, sparar vi i det långa loppet in på miljön. Det kostar i många fler led än vi ser att tillverka t ex ett par vantar säger Chahrazed.
Kårallen som var först ut med att prova tjänsten är supernöjda. Det har redan besparat dem en hel del arbete. De har fått mindre “spring” och har hjälpt studenterna att hitta sina föremål.
– Vi har bara mött bra respons, alla har varit väldigt positiva och hjälpsamma. Har vi mött skepsis så har de insett rätt snabbt att det här funkar och behövs, säger en nöjd Lovisa.

Hur fungerar då tjänsten?
Du kan nå tjänsten via din mobil, padda eller dator, genom deras websida. I dagsläget så måste du veta vilken plats eller företag du har varit på (så småningom ska du kunna söka på borttappad pryl också). Chahrazed berättar:
– Har du varit på Kårallen så klickar du på Kårallen och får upp ett flöde av borttappade föremål, som har återfunnits där. Om du tappade din pryl t.ex. igår, så kan du filtrera på 3 dagar bakåt och det gör det lättare att hitta ditt borttappade föremål. Föremålen listas på sidan, antingen med bild, eller om det är något mer värdefullt som behöver beskrivas för att återfås så listas det med en ikon/avatar.
De företag som är anslutna till Lookformy, får sin egen profil, där de lätt kan ladda upp bilder och information om de upphittade föremålen.
– Tanken är att det ska vara snabbt och smidigt både för den som har tappat bort och för de som har funnit föremålen. Lost&found made easier helt enkelt. På så sätt sparar både privatperson och företaget tid, och företaget blir mer miljövänligt, berättar Lovisa.

Lookformy_lovisa_700

Folk gör gärna goda gärningar och ser till så att värdesaker kommer rätt, så länge det inte är för jobbigt och krångligt. Lookformy underlättar för människor att kunna göra den här goda gärningen – att återföra en borttappad ägodel, säger Lovisa Grönhaug.

Nästa steg är att utvidga, så att tjänsten börjar användas av hela Linköping.
– Just nu kikar vi och hoppas på att få Östgötatrafiken att använda vår tjänst, för vi tror att de och deras kunder skulle gynnas av detta. Vi vill att det första man tänker på när man blir av med något är Lookformy förklarar Lovisa. Förutom Östgötatrafiken har vi flera partners och samarbeten på gång.

I dag är teamet förstärkt av Maja Meurling. Maja jobbar med det visuella i form av design och marknadsföring, och har t ex gjort vår snygga logga. Maja är även ansvarig för instagramkontot, berättar Lovisa. Eftersom Lookformy vill expandera så är de ständigt på jakt efter nya kollegor och partners.
– Just nu är vi speciellt intresserade av att komma i kontakt med någon som kan förstärka teamet med sina programmeringskunskaper, meriterande är att vara kunnig inom Angular. – Så kan du den biten så får du gärna höra av dig till oss, uppmanar Lovisa, som även poängterar att de också är intresserade av att komma i kontakt med andra drivna personer som tycker att Lookformy och hållbarhet är spännande, och som tror att de kan bidra med sin kompetens.

I Juli så användes tjänsten för första gången på en festival. Det var på och av Närcon som är ett fyra dagars evenemang där människor från hela Norden besöker och samlas på universitetsområdet – för att delta i Nordens största spel- och cosplayfestival.
– Eftersom besökarna levde i sina ryggsäckar så var det lätt att glömma eller tappa bort saker, men med vår tjänst har väldigt mycket av det som tappades kommit tillrätta. Jag ser det som en klar succé, säger Chahrazed glatt.

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski