Det började med en hjärtinfarkt och ett uppvaknande. Med en nybliven femtioåring som fick beskedet att hans blodkärl hade en kärlstelhet som en 85-åring och att det skulle kunna hjälpa att dricka pressad rödbeta. Och med insikten om att det faktiskt hjälpte.
Thomas Sjölander och Mats Tärning fascinerades av resultatet och startade upp ett projekt med hjälp av medicine doktor Olle Haglund. Den första RÅ-rödbetsjuicen pressades, lanserades, utvärderades och företaget Wellnox Health AB såg så småningom dagens ljus.

Idag, fem år senare, har bolaget växt och nyss flyttat till större lokaler på Hagagatan i Norrköping, där man i dagarna också inviger sin alldeles egna fabrik med tappningslinje för Bag in Box och små shotflaskor.
– Fabrikör… det låter det, ler Thomas och visar runt i de 1 000 alldeles nya och blankskinande kvadratmetrarna som naturligtvis också är livsmedelsklassade efter alla gällande krav. Här tappas RÅ juicer innan de transporteras ut till butiker runt om i hela norden, och till kunder som beställt via webshopen.
– Det är så fascinerande att bara stå och titta på när allting händer, fortsätter han. Lite som Kalle Ankas julafton. En kartong viks där, fylls här och får en stämpel där borta. Han pekar i riktning mot slutstationen, där kartongernas till sist packas för hand och körs ut till lagrets nya pallstallage.

Det var framför allt ökande transportkostnader som fick kompanjonerna att se över sin produktionshantering. Och när en av leverantörerna dessutom fick tekniska problem och inte klarade av att leverera stod valet mellan att hitta en leverantör som kunde erbjuda steril, aseptisk tappning, vilka man bara hittade utomlands, eller att ta hem jobbet själv.
– Efter mycket funderande och resonerande valde vi att göra den här investeringen på 15 miljoner kronor och dra igång Bag in box- och shotflasketappningen i egen regi, berättar Thomas.
– Vi räknar också med att snart kunna komplettera fabriken med ett presseri och en flasklinje, till ett fullskaligt ”tappotek”, fortsätter Mats. Och i och med att det finns behov av leverantörer så ser vi inga problem med att fylla upp maskinernas kapacitet med externa kunder.
– Vår devis är ”Vi lever vår idé” säger Mats. Vi upptäckte grejen med våra produkter och vi vill dela med oss av den. Det bästa som finns är när vi får höra berättelser från kunder som märkt skillnad sedan de började med juicerna. Både eksem, sömnsvårigheter och faktiskt även diabetes typ 2 har vi fått höra om.
– Våra kunder är våra allra bästa ambassadörer, håller Thomas med om. Men det är ju så vi människor fungerar. När vi hittat något som fungerar – då vill vi dela med oss av det.
 
Och ryktet om RÅ har spridit sig långt utanför Sveriges gränser. I USA har man startat ett dotterbolag som så småningom ska få sin egen produktionsenhet med egen press av lokala råvaror. Ja, förutom lingon och blåbär förstås. Det måste vara svenska. Även från Kina och Filippinerna har det kommit intresseförfrågningar, men både Thomas och Mats menar att det gäller att skynda långsamt.
– Visst får man nypa sig i armen ibland. Det är otroligt roligt med all feedback. Med nya marknader som ropar efter något så enkelt och naturligt och som gör så stor skillnad. Som ligger i tiden. Men det viktigaste just nu är att få fabriken på hemmaplan att fungera optimalt. Sedan kan vi lägga krut på att ta världen med storm, skrattar de.

Bolaget som gått från sex miljoner i omsättning år 2016 till 30 miljoner förra året, och som nu sysselsätter 26 heltidsanställda verkar ha framtiden för sig.
– Fler och fler inser vikten av att förse kroppen med rätt bränsle, att äta och dricka hälsosamt och ta vara på det naturliga. Vi har avfärdat mycket klokskap om naturens läkande krafter som våra föräldragenerationer tog som självklart och förlitat oss på piller och quick-fixes. Men det börjar bli ändring på det, och det känns bra att kunna vara med och sprida kunskapen, avslutar de två nyblivna fabrikörerna Sjölander och Tärning.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl