Förr i tiden nöjde sig sponsorer till idrottsföreningar med att få en reklamskylt i arenan eller sin logotype på matchdressen. I dag vill de få ut något annat också. Basketklubben Norrköping Dolphins har jobbat stenhårt för sitt Dolphins Network – bestående av ungefär 120 företag som kontinuerligt träffas i affärsmöten.

– Man skulle lite skämtsamt kunna säga att vi sysslar med koppleri, inleder Stefan Nilsson med ett skratt.
Han är marknadschef för basketklubben Norrköping Dolphins – som har elitlag för både herr, dam och rullstol, samt över 400 ungdomar i sin verksamhet.
Föreningen har under den senaste tioårsperioden skapat en av de bästa mötesplatserna för företag i Norrköping, ja, säkerligen hela Östergötland.
Dolphins Network består i dag av ungefär 120 företag – stora som små från helt olika branscher.
Gemensamt är att de stöttar klubben – och genom samarbetet ges möjlighet att träffa och lära känna många andra företagare.
– Vi arrangerar nio nätverksträffar på lunchtid i Stadium Arena varje år från september till maj, en kryssning till Åland en gång per år och en golftävling tillsammans, berättar Stefan.

På lunchträffarna brukar det nästan alltid komma mellan 100 och 120 personer – ofta är de flera från varje företag.
– Vi besöker alltid företagen på plats och lär känna dem innan. Sedan är vi hela tiden lyhörda på våra samarbetspartners önskemål och om vi kan hjälpa till att stifta nya bekantskaper och samarbeten mellan dem. Det viktigaste för oss är att stora som små känner sig lika välkomna.
Det har hänt en del sedan det räckte för företagen med en reklamskylt i arenan eller logotype på matchdressen?
– Ja, i dag vill alla samarbetspartners få ut mycket mer än så. Och det är också utvecklande för oss som förening med företagsnätverk.

Hur ser upplägget för ett nätverksmöte ut?
– Det pågår en och en halv timme, från halv tolv till ett. Efter lite mingel placeras alla slumpvis ut till olika bord genom att dra en lapp. Varje bord består av åtta personer, varav en är bordvärd från oss som ska se till att alla känner sig bekväma. Representanter från samma företag sitter i olika bord så att man ska kunna lära känna nya människor.
Stefan fortsätter:
– När maten serverats ger vi lite färsk information från klubben och vår legendariske spelare Anders Marcus gör intervjuer med exempelvis klubbdirektören och spelare från elitlagen. Därefter får två företag per gång vardera två minuter på sig att inför alla kort berätta vad de arbetar med. Sedan får varje representant även berätta om sitt företag vid respektive bord.

Ett ständigt återkommande inslag är också att Mats Willner, chefredaktör för Norrköpings Tidningar, intervjuar en inbjuden gäst på scenen under ungefär 20 minuter.
– Det kan vara väldigt blandade gäster och dagen efter kommer alltid ett reportage med personen i Norrköpings Tidningar av Mats Willner. Det känns ju också väldigt kul.

Vad får ni för kommentarer från de olika företagen?
– Att de verkligen uppskattar dessa nätverksträffar och får ut mycket av dem. Vi har även med företag från exempelvis Linköping och Nyköping och får hela tiden nya förfrågningar om att vara med. Vi skruvar på innehållet ständigt för att förbättras och lyssnar mycket vad företagen vill ha. För oss är det viktigaste att hjälpa till att skapa affärsnytta.

Har ni som mål att utöka ännu mer eller finns det någon gräns för hur många företag som kan vara med i nätverksträffarna?
– Några till får plats, men tanken är ändå att det inte ska bli för stort. Då finns risken att man tappar lite av vår starka vi-känsla som har byggts upp och att det blir för anonymt. Vi vill ju att företagarna ska lära känna varandra och bilda nya samarbeten.

Hur ser framtiden ut tycker du?
– Utan att för den skull låta kaxig, svarar jag väldigt ljus. Vi har kommit mycket långt och det fungerar jättebra. Men det gäller att utvecklas och aldrig slå sig till ro, säger Stefan Nilsson.

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski