Han är Linköpingssonen som brinner för Norrköping. Han är reseledaren som drivit både äventyrsbad och djurpark. Han är globetrottern som nu hittat hem till Östergötland igen.
Möt Magnus Nilsson – vd på Louis de Geer och Upplev Norrköping.

– Som tonåring var jag nog lika förvirrad som alla andra i den åldern, skrattar Magnus, och berättar om uppväxten i Gottfridsberg på sextio- och sjuttiotalet. Jag gick en ekonomiutbildning, kanske mest för att det var lämpligt, men drömde mig bort band färgbilderna i de kataloger som jag hämtade på en resebyrå i stan. Min familj reste mycket, kanske lite mer än genomsnittet på den tiden och när jag fick chansen att gå Vings reseledarutbildning 1981 så tog jag chansen att åka till Mallorca.

Han berättar att det var ett stort steg. Då fanns inga datorer, inget facetime eller skype. Det var dyrt att ringa hem från telefonkioskerna, så samtalen hem till mamma blev av kanske var tredje vecka.
– Jag var tjugo år och fick dels lära mig ta hand om mig själv, vilket kanske var det lilla delen, och dels ta hand om gästerna. Livet tar ju som bekant inte semester, utan jag fick helt enkelt ta tag i situationer som ibland innefattade både polis, läkare och myndigheter. Engelskan var inte speciellt utbredd så det var spanska som gällde.

Magnus blev kvar inom Ving-organisationen och arbetade de sista fem åren av åttiotalet stationerad på Gran Canaria. Då hade företaget 150 anställda på tre hotell och tog emot ungefär 9000 gäster i veckan.
– Det var en riktigt bra ”livets skola” säger Magnus. Lite som lumpen; Efter muck minns man bara det roliga!

På Gran Canaria träffade Magnus sin blivande fru Charlotta, också verksam som reseledare, och när första dottern var på väg gick flyttlasset tillbaka till Sverige och till Charlottas hemstad Stockholm.

– Jag jobbade två år som Travel Manager på Enator innan jag fick erbjudande om att arbeta med något alldeles nytt på SJ, nämligen specialresor. Ett otroligt roligt uppdrag att få utveckla ett statligt företag som funnits i över hundra år till något modernt och nytt!

På SJ var Magnus ansvarig för att ta fram nya koncept som till exempel Rocktåget, Åretåget, charter- och VIP-resor. Man ordnade med liveband, konferenser och till och med bröllop på tåg!
– Det finns riktiga tågnördar i vårt land, ska du veta! skrattar han och berättar också om att IKEA firade sitt 50-årsjubileum med att åka med ett resande varuhus till städer som inte hade något eget, eller ens nära till något IKEA-varuhus. Ett koncept som sedan togs ända till Tyskland.

I samband med Åretåget öppnades ögonen för Sveriges vackra fjällvärd och Magnus blev vd för Åre resor AB och senare även för Vemdalen.
– Vi flyttade med familjen till Åre och jag fick vara med att marknadsföra fjällen även som en sommardestination, berättar Magnus. Själv är jag ingen utförsåkare av klass direkt utan tänkte att det måste ju finnas mer att göra än bara skidåkning. Hur kan man bredda sig och skapa nya koncept utan att för den skull förlora sin profil?

Så Magnus var med om att få Mountainbike-VM till Åre 1998, vilket var en stor händelse. Han myntade också uttrycket ”lätt att vara gäst!” Ett motto han tagit med sig till alla sina uppdrag.
– Det blev väldigt tydligt just i Åre, säger Magnus, att en by som till vardags härbärgerar 800 invånare så uppenbart är beroende av de 35 000 årliga besökarna som får affärerna och restaurangerna att gå runt, som skapar jobbtillfällen och i slutänden faktiskt är de som betalas lönen. Då duger det inte att gå runt och sura över ”de dryga 08-orna”. För gästens skull ska alla vara ambassadörer för orten. Se till att det är lätt att vara gäst här. Att det är skottat, att liftarna fungerar, att toaletterna är fräscha och att incheckningen funderar smidigt. Med andra ord: Göra så att gästen vill komma tillbaka och på så sätt skapa ännu mer positiva värden för bygden.

Service. Det är ett ord som Magnus brinner för. Och service, säger han, betyder förberedelser. Ju bättre förberedd du är desto bättre service kan du ge. Och det gäller i alla typer av branscher i besöksnäringen. Hur ser flödet för gästen ut? Vad vill gästen ha just i det här sammanhanget? Vad fungerar och vad fungerar mindre bra?

Den kunskapen tog Magnus sedan med sig till Kolmårdens djurpark, där han tillträdde som vd år 2000.
– Alla Östgötar har en relation till Kolmården. Själv fick jag åka dit på resa med skolpoliserna, ler han lite nostalgiskt. Men ärligt talat var det en riktig utmaning att ta sig an. Kolmårdens Djurpark var, och är, en klenod. Byggd 1965 och med sin storhetstid bakom sig brottades man med ekonomiska svårigheter. Parkens vara eller inte diskuterades i kommunen där pengarna naturligtvis också kunde användas till annat viktigt.

Då hade parken 300 000 besökare om året. Visionen sattes till 500 000 och alla; ägare, styrelse medarbetare och ledning jobbade stenhårt för att nå målet. Klarade man det skulle alla medarbetare belönas med en studieresa till Disney i Orlando.
– När vi slog ihop siffrorna vid nyår landande vi på 494 000… och luften gick nästan ur oss! Då var det inte lätt att tro att det skulle gå. Men vi fortsatte jobba mot vår målbild: Att vara en seriös djurpark med fokus på utbildning om djuren och deras bevarande. Att jobba med infotainment, det vill säga att lära ut på ett roligt sätt, att utveckla visningarna så att de passade besökarnas ålder till exempel. Och att snygga upp, hålla rent, laga staket, sätta upp papperskorgar. För vår skull naturligtvis, men mest för djurens. Vi tittade över öppettiderna, kanske var det idé att ha öppet längre på helgen? Kanske skulle det finnas fler än bara två toaletter vid entrén? Återigen; det ska vara lätt att vara gäst. Och året efter gjorde vi det! Vi tog emot över 500 000 besökare! Det var en otrolig resa som vi gjorde, och vi gjorde den tillsammans.

Magnus ler lite när han berättar att han inte är någon förvaltare, utan mer av en entreprenör och inspiratör. Kolmården blomstrade och det var dags att dra sig vidare och 2012 tog han över stafettpinnen som vd för Gustavsviks camping och äventyrsbad, efter ett år i koncernledningen för bland annat Gröna lund, Skara Sommarland och Furuvik.
– Även på Gustavsvik utvecklade vi en masterplan för att få verksamheten att riktigt blomstra. År 2014 gjordes en jätteinvestering på över 30 miljoner kronor i badanläggningen och gymmet. Gustavsvik Resort AB bildades och ett byggprojekt för kontor och bostäder växte fram.

Att få vara med och utveckla en hel bygd är stort, tycker Magnus. I och med stora satsningar får man små lokala företagare att utveckla sina verksamheter. Man skapar jobbtillfällen och kan kanske vara med och ge ungdomar sina första ferie- eller sommarjobb och framför allt skapa en positiv bild av området.
– Allt hänger ihop. Besöksnäringen är en stor bransch som tack och lov fått mer seriositet och blivit mer framgångsrik. Man inser från högre ort att turism är viktigt. Människor söker upplevelser. På min tid som sexåring var jag lycklig över glass och ballonger på barnens-dag, skrattar Magnus. Kidsen idag vill ha Sushi och Zarah Larsson. Preferenserna förändras. Det finns oändligt mycket möjligheter att röra på sig och se sig omkring, flygbiljetter är inte längre en stor investering och vi är bra mycket mer resvana än för bara trettio år sedan. Vill man vara med och dela på kakan får man helt enkelt se till att vara ett attraktivt besöksmål.

Magnus berättar att tanken efter Gustavsvik var att återvända till rötterna i Östergötland och verka som konsult. Men så kom erbjudandet om att ta över vd-posten på Louis De Geer 2016. Ett uppdrag som naturligtvis var för lockande för att avstå. Året efter axlade han även samma roll på systerbolaget Upplev Norrköping. Och det är här Magnus nu har sina nästa uppdrag. Att se till att Norrköping blir ett än mer populärt resmål.
– Förutsättningarna finns redan, säger han.  Norrköping är välsituerat i landet. Här finns bra infrastruktur, mer eller mindre en gång i halvtimmen går eller kommer ett tåg. E4:an och E22:an förbinder Norrköping med övriga städer bilvägen och här finns inte mindre än fyra flygplatser på nära håll.  Dessutom är Norrköping en stad med unik storytelling i och med sin historia. Industriområdet med de gamla fabrikslokalerna, Flygeln, Värmekyrkan, Strömmen. Staden har gått igenom tuffa tider men är tillbaka, starkare än någonsin och det finns en jäklaranamma och ett stort hjärta hos Norrköpingsborna, som gärna bjuder på sig själva och sin stad. Här finns ett stort utbud av kultur och restauranger i spektret från enklare pizzerior till riktigt fine dining. Stan är inte större än att man lätt tar sig runt, till fots, med cykel, buss eller spårvagn. Norrköping har också rykte om sig att vara en bra evenemangsstad. Men vi behöver skapa en ännu tydligare profil! Bli ett självklart val i en stenhård konkurrens. För att vara en attraktiv stad att besöka hör ihop med att vara en attraktiv stad att vilja bo och leva i.

Magnus räds inte utmaningar, de är bara förklädda möjligheter. Men det kräver viss erfarenhet för att få rätt saker gjorda på smartast sätt.
– Att vara ledare är att lyfta blicken, menar Magnus. Att skapa förutsättningarna att kunna växa och bli bättre. Och det gör man genom att omge sig med de bästa inom branschen, se till att de får använda den kunskap och den kompetens de besitter. Om det så handlar om att driva en djurpark, ett äventyrsbad eller faktiskt vilken annan verksamhet som helst.

Man kan inte allt själv, men man kan se till att de som kan, får möjligheterna!

Kort och gott med Magnus Nilsson

Familj: Frun Charlotta och döttrarna Amanda, 28 och Johanna, 25
Född: I Linköping 1961
Bor: I Norrköping
Äter: Korv. I alla dess former.
Dricker: Gärna en god öl.
Läser: Dagstidningar och dokumentärer
Ser på TV: Nyheter och Sport
Otippad talang: Kan en massa gamla svensktoppsschlagers
Hemlig last: Smågodis

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Malin Singelsö