Motala motormuseum är ett teknikmuseum med en salig blandning av utbud. Det är givetvis mycket bilar, mc och mopeder. Men det finns även en foto-, radio- och tv-avdelning. Man visar även skrivmaskiner och mycket annat. Här finner du mycket nostalgi. Vi pratar med Johan Rahm som är museichef, och får höra lite om dåtid, nutid och framtid.

Motala Motormuseum startade 1995 och är grundat på Jan-Ove Bolls privata samling, bilar han hade samlat på sig sedan han började köra epa-traktor (en a-ford). Jan-Ove ville samla sina grejor på ett ställe och hittade en ledig lokal i en magasinsbyggnad i Motala hamn. Jan-Ove kom på idén att han kanske skulle visa upp sin samling för allmänheten. Jan-Ove fick då tag på Bengt Pettersson, den första museichefen.

Det blev succé redan från dag nummer ett. Det första året hade man budgeterat för 10 000 besökare, men det kom 27 000 besökare. Och på den vägen är det. Numera är man Skandinaviens mest välbesökta motormuseum med sina 175 000 besökare per år.

Vi har pratat med Johan Rahm som Motala Motormuseums museichef. Han berättade mer än gärna om museet och svarade på mina frågor

Har ni några nya utställningar på gång?

Ja, det har vi. Vi har numera länets största insjöakvarium i vår regi. Där har vi i princip alla fiskar som finns i Vättern. Men sen poppar vi till det hela lite; som förra året då vi planterade in pirayor. De har varit väldigt populärt, speciellt bland de unga besökarna. Häromdagen fick vi hem en elektrisk ål, som just nu är 40-50 cm. Men den kan bli upp till två och en halv meter. Darrål heter arten. Den elektricitet som ålen producerar är tillräcklig för att utan vidare slå omkull en vuxen människa. Det är en av vårens nyheter. Sen väntar vi även in Drakfisk. Men den kommer senare.

Utställningen heter från regnskog till Vättern.

Hur ser det ut på bilfronten?

– På museet kommer vi ha en sommarutställning som kallas ”Elfordon – dåtid, nutid, framtid”. Den äldsta bilen vi kommer ha är en Baker Electric från 1908, som är fullt körbar. I början var elbilen i princip lika populär som bensinbilen, mycket tack vare att det var enklare att komma åt elen som drivmedel. Sen när oljan kom slog bensinbilen ihjäl elbilens marknad, och var mycket billigare och bensinbilen hade längre räckvidd/drivtid.

Men nu är elbilen tillbaka och är högaktuell igen. Vi kommer även visa upp nya elbilar. Så både nytt och gammalt, en elbil från 1908, från 1941, från kriget då bensin var svårt att få tag på, och elbilar från nutid. Vi kommer även visa elmopeder, elcykel och så vidare.

Utställningen kommer att vara igång från mitten på maj till september ut.

I den senaste utställningen som hette ”Hot Rods” kunde man beskåda tre riktigt läckra och lokalt byggda Hot Rods, en Ford 5E Cupé från 1930, en Ford Tudor Special från 1938 och en Ford A Tudor från 1930. Vill man hinna se Hot Rods så får man skynda sig, då den varar April ut.

Vad är det som skiljer Motala motormuseum mot andra motormuseum?

Något som är lite speciellt med Motala Museum är att vi ofta byter ut våra bilar och utställningar. Det är därför museet är ett av Sveriges absolut mest besökta motormuseum. Vi jobbar mycket med miljöer, det vill säga ljud och bild. Och det görs med glimten i ögat så det finns humor i det hela också. Våra utställningar lockar både herrar och damer, eftersom det är så mycket runt omkring, med tidsenliga kläder, accessoarer och musik, så man som besökare slungas tillbaks i tiden.

Det kanske var därför Motala Motormuseum tog hem Årets Turismpris på Motalagalan i november 2016. Juryns motivering: ”Motormuseet är ständigt på tå med nya teman som kompletterar en redan stark basutställning. Har under året uppmärksammats i internationell media och fortsätter att vara ett av Motalas starkaste besöksmål liksom Sveriges mest besökta bilmuseum.”

En bra motivering i all ära, men att bara tro att det bara är ett bilmuseum kan ju inte vara mer fel – sen starten har museet förvandlats till en hel besöksanläggning, med två hotell, restaurang och akvarium. Så många kommer och bor hos oss, äter gott, och går på utställningar.

Förra året byggdes en fin konferensanläggning på museet. Om du konfererar så ingår museibesök, och det brukar vara väldigt uppskattat.

Bara museets utställningsyta är på 2 400 kvadratmeter, och där trängs stora häftiga bilar och motorcyklar från alla tidsepoker, flera av dem är unika och som kronan på verket har museet Europas snabbaste bil innanför sina väggar.

Totalt rör det sig om 350 fordon och samtliga av dem är körbara.

För de minsta besökarna har man arrangerat en lekhörna fylld med små läckra leksaksbilar som blir till stor glädje för barnen när de tröttnat på att se på de stora häftiga bilarna och motorcyklarna.

Motala Motormuseum bjuder på något för alla, och kommer definitivt vara ett av sommarens utflyktsmål för mig och min familj.   

TEXT: Björn Lisinski

FOTO: Motala Motormuseum

Tidigare publicerat i Affärsstaden 4 – 2017