Östenssons är ett företag som växer på en redan hårt konkurrensutsatt livsmedelsmarknad. Med ett enkelt och jordnära koncept vinner de kundernas gillande. En företagsidé som startade 1963 och som håller än i dag: ordning och reda, fräscht och en butik där allting fungerar. Det handlar om sådana enkla saker men ack så viktiga som att hålla koll på att bäst före datumet håller, alla varor finns hemma och rätt sortiment till rätt kund.

I Östensson koncept ingår det att vara lyhörd för kundens önskemål. Man är nyfiken och aktiv i sin kontakt. Har kunden önskemål om en speciell vara så anstränger man sig för att ta reda på hur man kan få in den i sortimentet. Det kan handla om nischprodukter men man anser att det är lönsamt eftersom det lockar, behåller kunder och att kunden totalt sätt handlar mer.

Nya trender inom mat är något som man är vaksam på hos Östenssons. Ledningen följer noga sociala medier, media och facktidningar. Man har ett stort intresse för nya produkter. Produkter kommer och går, plötsligt kan efterfrågan vara mycket liten. Det gäller att hänga med då dagens kunder idag är mer pålästa och krävande.

– Det är vanligt att TV-kockar gör reklam för vissa produkter och inspirerar kunder. Det kan skapa en stor efterfrågan på kort tid. Vi försöker att hålla koll på olika TV-program för att möta detta.

Ta då till exempel Tina Nordström, när hon var TV-kock så tog vi i förväg reda på vilka maträtter som hon skulle tillaga, så att vi skulle kunna möta efterfrågan, berättar Håkan Lindblad delägare i Östenssons livsmedelsbutiker.

Lokal kedja som gör mycket själva. Bland annat catering, bakverk och smörgåstårtor kommer från egen tillverkning och styckat kött från östgötska gårdar. Egenanställda kockar med utbildning lagar mycket färdigmat i delikatessen. Hela 95 % av allt kött man säljer kommer från Sverige.

– Våra kockar ställer mer än gärna upp för kundernas frågor om till exempel hur länge sparrisen ska koka, säger Håkan.

Frukt och grönt. Pärlan i butiken är all frukt och grönsaker. Här tar Östensson extra tag och det är butikernas stolthet. Det handlar också om att ytan med varorna är väl disponerad och med god skyltinformation vilket för övrigt genomsyrar hela butikerna.

– Kunden dömer hela butiken efter hur frukt- och gröntavdelningen ser ut och fungerar, därför är den extra viktig, säger Håkan.

Vill gärna expandera i Linköping. Dessutom har man framtidsplaner på Norrköping. Butiken i Ullstämma har fått ett mycket positivt bemötande från kunderna. Därför tror man nu på att det går att bygga fler butiker i takt med att Linköping växer. I Ullstämma har butiken tillsammans med Blomstertorget varit som en motor för hela området och säkerligen påverkat mången Linköpingsbo att våga satsa på nybyggnation. Problemet för Östenssons är att kommunen har svårt att släppa till tomter för livsmedelsbutiker i de detaljplaner som finns.

Utbildningsprogram för personalen. När man rekryterar anställer man personer som har rätt attityd till serviceyrket. Kanske viktigast är att man passar in i gruppen och inte sticker ut för mycket. Bäst är om man är lite lagom bra på många olika saker. Självklart ska man ha förmågan att bemöta alla människor på ett positivt sätt.

– Hos oss har vi inte råd med att våra anställda har en dålig dag som direkt smittar på medarbetare och kunder. Visst har vi alla ibland en dålig dag. Konsten är att inte visa det öppet för någon vid fel tillfälle, säger Karina Lindblad delägare till Östenssons butiker.

Drivkrafter. Håkan Lindblad anser att då man uppnått en lite större butiksvolym så flyter alla moment att driva den lättare. Man har råd att ta på sig investeringar som man kan slå ut på flera butiker.

– Det känns härligt att vi har lyckats som uppstickare i branschen. ICA är för dominant och det är bra med konkurrens. Det är det som sporrar oss att hela tiden bli bättre. Rätt vad det är så kanske någon aktör från utlandet dyker upp i Sverige, vem vet? Största hotet är att vi inte är tillräckligt bra i våra kunders ögon, anser Håkan. 

Trevlig miljö. Inom Östenssons gör man sitt bästa för att skapa en trevlig miljö. Man försöker sätta en lite personlig prägel på butikerna. Det kan vara till exempel ett orange golv som skapar varmt intryck, designlampor och rustika takbjälkar i taket som ger en gemytlighet.

Kundklubb som nyhet. Man har startat en fiffig kundklubb där man går med genom anslutning av vilket betalkort som man än önskar. Meningen är här att man både får generella erbjudanden och behovsanpassar utifrån vad och hur man handlar.

– Vi har redan 20 000 medlemmar efter bara några månader och meningen är att det ska bli tävlingar, event och provsmakningar av nya varor, avslutar en positiv Håkan Lindblad.

TEXT: Per Oddman

FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017