Företaget, som har funnits i familjen, och i Linköping, sedan 1930 då Bertil Tielman startade upp tillverkning och försäljning av diverse pappersprodukter i en källarlokal, levererar idag bakformar i en mängd olika utföranden till bageri- och livsmedelsbranschen både i Sverige och utomlands. Men bolaget, som det ser ut idag, ombildades 1993 efter att ha varit uppköpt ett par år och Björn Tielman, Bertils sonson driver idag företaget vidare i samma entreprenörsanda som sin farfar, men med andra utmaningar och möjligheter.

– Naturligtvis är miljön en stor del i vårt utvecklingsarbete, berättar Björn. EU´s beslut att förbjuda en mängd olika engångsprodukter ställer krav på oss tillverkare. Och det är bra. Mycket av den plast som används idag hamnar tillslut i våra hav och det är inte okej. Aluminium återvinns heller inte i den omfattning som krävs för att det ska vara ett bra material. Papper och trä däremot är fullt biologiskt nedbrytbart och ett bra alternativ, men måste bli ännu bättre.
Han berättar att varje kund har sin egen standard, och behöver sina individuellt anpassade formar för att plockning, fyllning, gräddning, packning och distribution ska gå smidigt och fungera i alla led. Sedan ska formarna också anpassas med färg, form, logga eller budskap- allt för att ge en produkt som andas kvalitet och i slutänden ökar kundernas produktionseffektivitet och försäljning.
– Först när inköps- produktions- och försäljningschefen är nöjda- då har vi gjort ett bra jobb, ler Björn.

Att det kom att bli en etablering även utomlands för Tielmans var mest en lycklig tillfällighet, berättar Björn. En samarbetspartner som köpt maskiner för att ta sig an den nordamerikanska marknaden fick år 2013 förfrågan från Tim Hortons om att leverera 220 miljoner muffinsformar till kanadensarnas frukostmuffins. Något man sa att man inte skulle komma att klara av.
– Jag minns att jag tänkte något i stil med what the…? skrattar Björn. Vadå inte klarar? Det här måste vi ju bara lösa.

Så man köpte tillbaka maskinerna från partnerföretaget, anställde personal och drog igång med tillverkningen. 220 miljoner muffinsformar- det var overkligt, men skulle fungera.
– Det var inte lätt, det ska ingen påstå, säger Björn. Vi började bygga upp ett lager som försvann på två veckor, mitt i juli. Och det där med att svenskarna ska ha semester och långledigt på sommaren- det var inget man förstod i Kanada.
Men man klarade uppgiften. Med treskift och helgarbete. Och i september flögs 1,6 miljoner formar över till Kanada och i Linköping kunde man för en stund pusta ut och torka svetten ur pannan.
– Genom att skräddarsy en form som var avpassad för kundens produktionslinje lyckades vi hjälpa dem att, trots en något dyrare form, få ut en billigare muffins, skapa uppmärksamhet och öka försäljningen.

Nu har det tidigare partnerföretaget blivit kund och fler och fler producenter på den kanadensiska marknaden har fått upp ögonen för bakformarna från Linköping.
– Just den här tulpanformade formen är perfekt för kanadensarnas ”frukost-i-bilen”-tradition, säger Björn och visar hur man enkelt tar tag i två av formens flikar och drar ut dem till något som liknar en liten skål. Mervärde för konsumenten- lätt att få ut muffinsen utan en massa smulor i bilen.
Det är så man måste tänka för att hela tiden vässa sig gentemot sina konkurrenter och behålla sin position på marknaden. ”Vad gör oss lite bättre, lite mer speciella?”
– Våra ledord är Genuin, Flexibel och Idérik, säger Björn. Vi sätter vårt efternamn på en produkt- då måste den också leva upp till den kvalitet och hållbarhet som vi vill förknippas med. Vi vill vara flexibla och anpassa oss efter kunderna- inte tvärtom. Och att alltid vara på jakt efter nya idéer, nya material och nya lösningar- det är nödvändigt. Vi har faktiskt en envis kund att tacka för att vi gjorde något av tulpanform-idén. Nu står den för 45-50 % av vår omsättning!

År 2016 förvärvades en dansk konkurrent och familjeföretaget Tielman Sweden AB är nu en koncern, med ungefär 100 anställda och tillverkning i tre länder. En resa som varit tuff, med många förändringar, inte minst organisatoriskt, men som också gett nya erfarenheter och ny kompetens.
– Det har varit två helt olika resor, menar Björn. I Kanada-projektet handlade det om att först ta fram en produkt och lösa behovet för en enskild kund. Sedan bygga en organisation och en marknad. I Danmark fanns ett etablerat företag, en struktur att arbeta vidare på. Här ligger fokus på att komma fram till vilka förändringar som behövs, hur vi ska kunna effektivisera på bästa sätt lösa flaskhalsar och få en större output. Han skrattar och tillägger: Och så förstås lära sig förhandla med tuffa danska affärsmän.

Utmaningarna inför framtiden handlar om att vässa organisationen och bli ännu starkare gentemot konkurrenter utomlands. Idag går 75 % av produktionen på export och visst finns det ett hot från låglöneländer, menar Björn.
– Därför måste vi vara unika. Och jag tror det blir än viktigare att arbeta miljösmart. Drömmen är att få vara med och ta fram det ultimata materialet. Ändamålsenligt och 100 % nedbrytbart. Att skapa något som gör skillnad, bortom företaget. För det är vår värld vi måsta ta hand om- och det kan vi bidra till i Linköping.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl